Jas - Mitt liv i minnen och ord

Varför ditt företag suger på Instagram!
Det är så många företag som har missförstått Instagram. Hur vet man det? Produktbilder i flödet med frilagd bakgrund. Ytlig sälj-pushig dialog. Ingen respons på inkommande frågor. Innehåll som inte är strategiskt, och framförallt: Noll personer - särskilt utanför bolaget - som engagerar sig i vare sig gilla-markeringar eller kommentarer. Suger ni på Instagram men vill bli bättre på att sälja eller bygga ert varumärke? Scrolla och läs för att komma igång!
 
Det är inte konstigt att följarnas engagemang på Instagram tryter när ni som bolag inte är relevanta! När ni inte kommunicerar utan informerar - bedriver envägskommunikation. Det ert företag tror kunderna bryr sig om är inte relevant för dem. Hur kan det lösas? Kära företag, det är okej om ni inte lyckats på Instagram ännu, det viktiga är att ni vill bli bättre.
 
Vilka problem och utmaningar har de potentiella eller befintliga kunderna ni vill nå? Och hur kan ert företag göra sig tillgängligt och lösa dem på just denna kanal? Det är det enda som är relevant. Kundupplevelsen sker i många interaktioner på många olika kanaler och det är bra att veta varför just denna ska finnas. Om ni inte vet det, radera kontot och lägg tiden på andra saker. Ni kan inte vara överallt halvdant, det är bättre att agera på ett par stycken välvalda platser och verkligen köra hårt.
 
Kom ihåg - detta är grunden: Marknadsföring når ut genom att engagera på ett emotionellt plan. Du påverkar inte människor när er relation är på en ytlig nivå. Vi vill knyta an. När det inte är kommunikation människa till människa utan människa och företag emellan behöver ert företag använda ert värdeerbjudande för att förmänskliga er i utbytet med följare. Vad står företaget för? Vad är vision, mission, värderingar? Och skriv det inte - utan visa det. 
 
Dags att komma igång! Börja skriva ner ert syfte, vad ni står för, vem er målgrupp är och hur ni kan möta målgruppen behov och förväntningar med era produkter eller tjänster. Sedan kan ni applicera detta på Instagram som kanal. Kan ni använda Instagram för att erbjuda en snabbt tillgänglig kundservice? Eller kan ni erbjuda era kunder att visa upp hur de använder era produkter under en hashtag ni skapat? Starta om och börja kommunicera som en människa, inte ett bolag. Och du, glöm inte att svara på, likes, kommentarer och meddelanden direkt, konsumenter är riktigt otåliga. Lycka till!